2012. február 24., péntek

12.02.24.

Oscar 2012 - My Academy Awards

Helyi idő szerint hétfő hajnalban kezdetét veszi a legjelentősebb filmes díjátadó, a 84. Oscar-gála. Igyekeztem a főbb kategóriákban jelölt filmeket szemrevételezni (kivétel a legjobb idegen nyelvű film, ugyanis ott csupán két jelölt volt elérhető) és szubjektív éleményt alkotva az alábbi írásban kiosztanám saját prioritási sorrendem szerint a  szobrocskáimat. Vannak érthetetlen jelölések, és fájó hiányzók, de nem szeretném elmarasztalni a jelölőbizottságot, ugyanis kellemes meglepetésekkel is szolgáltak. A filmek alatt a százalékos osztályzat és az adott kategória jelöltjeinek értékelése olvasható. Az adott kategóriában aláhúzással jelöltem a már látott alkotást, színes kiemeléssel  és képpel ellátva pedig az általam leginkább favorizált jelöltet tettem közzé.
Az átadót élőben követem majd, és folyamatosan frissülő cikkben közvetítem a látottakat!

Legjobb film:

Hugo (A leleményes Hugo)
Film: 100% Martin Scorsese szokatlan műfajban alkotott maradandót ezúttal. Varázslatos történetében újból megmutatja miért is szerettünk bele a mozgókép kimeríthetetlen csodáiba. Nagyot kell ehhez alkotni, de olyan ikonról van szó, aki képtelen csalódást okozni. A Hugo maradandó élmény kicsiknek nagyoknak.
The Tree of Life (Az élet fája)
Film: 100%. Terrence Malick ritkán rendez, de ha mégis arra oda kell figyelni. Az élet fája valóságos filmes költemény csodálatos képekkel, feledhetetlen zenével és remeklő színészekkel. A teremtésnél kezdi és valahol a végső stádiumba fejezi be meséjét. A tavalyi toplistámon első helyezést elérő alkotás az utóbbi évek legszebb és legkülönösebb filmélményét produkálja.
The Help (A segítség)
Film: 80%. A rasszizmus bérletes témája az átadók világának, ezúttal a Help igyekszik megragadni a tálcán kínált lehetőséget. A fantasztikus színészteljesítményeknek köszönhetően ugyan kiemelkedik az átlagból, de túlzott szentimentalitása révén nem érdemel díjat ebben a kategóriában.
The Descendants (Utódok)
Film: 75%. Szívszorító történet egy fajdalamas búcsúról. Hiába a remek főszereplő, a gyönyörű Hawaii, a remélt hatást többször átlátszó eszközök segítségével képes csak elérni.
Moneyball (Pénzcsináló)
Film: 95%. Sportfilm, amely nem a sportról szól. A célok, az elhivatottság és a mindent legyőző akarat ismeretlen utakon át vezet a megdicsőülés felé. A történet lassú, a katarzis pedig nem a várt irányból érkezik. Brad Pitt túlértékelt alakítása sem halványítja el a Moneyball értékeit.
The Artist (A némafilmes)
FIlm: 95%. A '29-es paradigmaváltásnak emléket állító alkotás igazi ünnep a műfaj kedvelőinek, és csodája is a letűnt kor értékeinek felelevenítésében rejlik. Nem méltatlankodnék ha tarolna, de ha nyer, az egy komplett műfajt ismer el, és a nosztalgikus hangulatának köszönhető. Az Artist kiváló alkotás, de ezt elsősorban formanyelvének köszönheti, történetét nézve nem vádolhatjuk eredetiséggel.
Extremely Loud & Incredibly Close (Rém hangosan és irtó közel)
Film: 80%. Daldry kivételes filmes, ezúttal Jonathan Safran Foer könyvéből dolgozott. Engem meggyőzött, még a 9/11-es téma iránti ellenszenvem ellenére is. Desplat fantasztikus muzsikáival biztosítja a hangulatot, és hajlamos vagyok elfeledkezni így a hibákról is.
War Horse (Hadak útján)
Film: 60%. Steven Spielberg vérprofi könnygyára egy díszes csomagolóanyagba tekert szentimentális mese. Hiába a csodás tájak, a remek beállítások, minden pillanatából érződik, hogy itt valami óriási, epikus élmény készült végletekig a papírzsepire kihegyezve.
Midnight in Paris (Éjfélkor Párizsban)
Film: 60%. Woody Allen filmjével számos példakép és korszakalkotó kerül terítékre, de üzenetével képtelen voltam azonosulni. Az agg mester újabban egy általam kevésbé tolerálandó irányba tartva egyre ritkábban szolgálva maradandó élménnyel.

The Tree of Life (kevés az esély, de mégis...)

Legjobb rendező:

Michel Hazanavicius (The Artist)
Filmjéhez remek élmények fűznek, és az egykori műfajt sablonos meséjéhez kiválóan passzító elsőfilmes direktor ennél meggyőzőbb bemutatkozásról nem álmodhatott volna.
Martin Scorsese (Hugo)
Az élő legenda új műfajban bizonyít, filmjébe képtelen lennék belekötni. Inkább ezért érdemel díjat, mint a vesszőre másolt Tégláért.
Terrence Malick (The Tree of Life)
Cannes-ban tarolt alkotásával, de nehéz elképzelni, hogy hasonló fogadtatásban részesül az Akadémai körében is. A különc direktor eddigi legösszetettebb alkotása.
Woody Allen (Midnight in Paris)
Jelölése érthetetlen számomra, saját stílusában tolmácsolt üzenetétől abszolút elszigetelem magam.
Alexander Payne (The Descendants)
A rendező okosan lavírozik a dráma és a szórakozás határán, de céljait nem mindig tiszta eszközökkel éri el.

Képtelen vagyok dönteni: Martin Scorsese, Terrence Malick

Legjobb férfi főszereplő:

Jean Dujardin (The Artist)
Sármosan, elegánsan, viccesen és olyan széles mozdulatokkal kelti életre a némafilmes sztárt, ahogy az egykori éra színészei. Makulátlan alakítás.
George Clooney (The Descendants)
Egyszemélyben viszi a filmet, ha szórakozott, ha mulatságos, ha komor mind jól áll neki, és minden arca hiteles. Ezúttal is maradandót nyújtott, papucsos futása pedig világbajnok.
Brad Pitt (Moneyball)
No ő itt a fekete ló, érthetetlen jelölés. Széles, túljátszott mozdulatai és hamisan erős tekintetével elhalványul a film másik jelöltje, Jonah Hill mögött. Tud ő ennél jóval többet is.
Demian Bichir (A Better Life)
Film: 85% . A színész minden tekintetében ott rejlik sorsa, minden mozdulata hiteles. Sose hallottam még a fickóról, de elképesztő, amit játék címen produkált. Nálam ő a nyertes.
Gary Oldman (Tinker, Taylor, Soldier, Spy)
Film: 65%. Oldman rezignáltan mosolytalan játéka tökéletesen illik az általa játszott karakterhez. Jelöléshez oké, de a díjhoz véleményem szerint kevés.

Demian Bichir

Legjobb női főszereplő:


Glenn Close (Albert Nobbs)
Film: 60%. A kamerának játszik, pofátlanul díjakra áhítozva. Nem természetes annyira, hogy esélyesként beszélhessünk róla.
Meryl Streep (The Iron Lady)
Film: 55%. Egy közepes film napjaink legnagyobb színésznőjének fenomenális teljesítményével. A jelzők érvényüket vesztik, and the Oscar goes to... ha nem valakinek belelépek a szájába...
Rooney Mara (The Girl with the Dragon Tattoo)
Film: 65%. Felesleges feldolgozás, ám címszereplőként Mara erőteljesen domborít. Noomi Rapace-t ugyan nem halványítja el, de érdemes szemrevételezni az egykori szende színésznő extravagáns performanszát.
Michelle Williams (My week with Marilyn)
Film: 70%. Uralja a vásznan, tündökölve tölti be a képernyőt, ahogy az egykori tüneményes Marilyn is tette. Michelle Williams mindent belead, egy másik évben csont nélküli esélyes, fantasztikus vetélytársával szemben azonban még ő is elhalványul...
Viola Davis (The Help)
Davis a Kétely-ben alig tizperces szerepével átütőbb teljesítményt nyújtott, mint itt bő két óra alatt. A The Help-ben csupán remek, és ez ugye nem lehet elég egy ilyen rangos díjátadó egyik legfőbb kategóriájában.

Meryl Streep

Legjobb férfi mellékszereplő:

Kenneth Branagh (My week with Marilyn)
Elegáns, nagyvonalú és a élvezet nézni ahogy dühöng. Remek mellékszerep, de Williams-szel közös jeleneteiben észrevehetetlen.
Jonah Hill (Moneyball)
Az egykori tinifilmes lúzer érett és zseniális játékával elhalványítja a sokszor remek ezúttal azonban inkább ripacs Brad Pitt-et is. Bravúros teljesítmény.
Nick Nolte (Warrior)
Film: 80%. Annyi a különbség a szerepe és a valós énje között, hogy a filmben elvileg már felhagyott a piálással. Hiába az évek alatt elfogyasztott tankhajónyi szesz, Nick Nolte itt abszolút zseniális.
Christopher Plummer (Beginners)
Film: 80%. Szolídan az egyik legnagyobb esélyes. Visszafogott, csendes de mégis fantasztikus, ahogy maga  film is. Nem bánnám, ha ő nyerne.
Max Von Sydow (Extremly Loud & Incredibly Close)
Szavak nélküli játék, mozzanataival, arckifejezéseivel játszva elképesztő teljesítményt produkál. Így az Oscar-hajrára megingatott Plummer győzelmi pozíciójában is.

A nagy öregek viszik a boltot: Megérdemelnék mindketten (Christopher Plummer, Max von Sydow)

Legjobb női mellékszereplő: 

Octavia Spencer (The Help)
A Golden Globe megvolt. A duci színésznő szórakoztatóan vehemens játékával uralta a teret meggyőzve engem is, ennek ellenére én mégsem neki adnám a díjat...
Jessica Chastain (The Help)
...hanem az év legnagyobb felfedezettjének, aki közel sem nyújt olyan teljesítményt, mint a Tree of Life-ban, a legjobb mellékszereplő szobrát viszont ezzel is elérheti. Fingercross.
Melissa McCarthy (Bridesmaid)
Film: 30%. Újabb érthetetlen jelölt. Kellően gusztustalan, és talán rajta mosolyodtam el szumma egyszer a film alatt. No de ezért idáig eljutni?!
Janet McTeer (Albert Nobbs)
Glenn Close-hoz hasonlóan szintén férfi szerepbe bújva igyekszik a díj felé, jóval természetesebben alakítva a kolleginánál. Remek teljesítmény kevés eséllyel.
Bérénice Bejo (The Artist)
Lovely. Rövid másfél óra alatt sikerült beleszeretnem a tüneményes színésznőbe, de sajnos a rendező felesége. Nagy sóhaj, de kiváló teljesítmény.

 Jessica Chastain

Legjobb eredeti forgatókönyv:

The Artist
A formanyelv, sem pedig a forgatókönyv a film legerősebb alkotója. 
Midnight in Paris
Woody filmjével kapcsolatban feljebb már megnyilatkoztam, véleményem a forgatókönyvvel kapcsolatban is megegyezik
Bridesmaid
ÉRTHETETLEN jelölés!!!! Egy szimpla női pisi-kaki-kuki vígjáték a szórakoztatás leghalványabb motívuma nélkül. De még ha vicces is lenne. Tizenkettő egy tucat. Az Istenek a fejükre estek...
Margin Call
Film: 75%. Hiába a száraz felütés, izgalmas tőzsde-thriller a felhőkarcolók és a bársonyzakók tettetett kényelméből.
A Separation
Film: 95%. Sértő a filmre nézve milyen vetélytársakkal kell szembeszállnia. Szívszorítóan drámai történet drámai csúcspontok nélkül. Az év egyik legjobbja. A minimum, hogy itt nyernie kell! Bár félek úgyse fog...

A Separation

Legjobb adaptált forgatókönyv:

The Descendants
Szívszorítóan szórakoztató történet, de nekem kicsit szentimentális.
Hugo
Abszolút a kategória legjobbja, fantasztikus történet a film, mint szórakozás szerelmeseinek.
Ides of March
Film: 85%. Clooney rendezése politikai thriller. Remek színészi teljesítmények és a száraz megvalósítás helyett pörgős és igencsak elgondolkodtató alkotás.
Moneyball
Aaron Sorkin fantasztikus szkriptet kreálva az egyik legjobb nemsport-sportfilmet hozta ki az alapanyagból.
Tinker, Taylor, Soldier, Spy
Úgy gondolom a könyv ismerete szükségeltetik a film nagyobb mértékű megértéséhez. Így némileg véleményes a jelölése.

Hugo

Sok a hiányzó, de dolgozzunk abból amink van. Szorítok Hugo-nak és a Tree of Life-nak.

~polczer máté

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése