Így a naptári tavasz, és a meteorológiai tél derekán jöttem leróni a lassan égető tartozásomat.
Íme a (nem teljes) 2012-es díszcsokor, amelybe csalódások és meglepetések is sorakoznak. Filmileg legalább ilyen esztendőt remélek, közben persze azon töprengve, vajon melyik Emmerich apokalipszis előjelei realizálódnak a lassan három hete tomboló időjárási abberrációkban.
Több film, kevesebb hó a tovább után.
20. The Girl with the
dragon tattoo (A tetovált lány)
Miért? Ugyan közel sem okozott olyan élményt, mint az
eredeti, Noomi Rapace pedig feketébb Lisbeth Rooney Mará-nál, sőt a könyvhöz
képest történt változtatások is csorbítanak a végeredményen, de éjsötét
atmoszférája és a ridegül profi tálalása miatt bármikor újranézném. Még ha ez
leginkább a történet és a könyv iránti rajongásom hozadéka is.
29. The Hobbit: The
unexpected journey (A hobbit – Váratlan utazás)
Miért? Mert annak ellenére, hogy egy esti mesét próbálnak a
Gyűrűk ura komolyságával eladni, a 300 oldalnyi sztori horizontál irányú
terebélyesítése pedig jópár lapos pillanatot eredményez, már megint középfölde,
a meseszép tájak és a nosztalgikus emlékek még mindig belopóznak a hétköznapi
rajongó szívébe.
18. Ted
Az öntudatra ébredő pihe-puha mackó mocskos kalandjain bizony
lehet hangosan hahotázni, Mila Kunis pedig önmagában is tömör gyönyör, így az
ezredszerre lerongyolt sztori is fogyasztható zamatot kap.
17. Lawless
(Fékezhetetlen)
Tom Hardy nagyon kemény állat. Bane-ként is csontrepesztő
volt, itt pedig még a torokmetszést is lábon kihordja. Szuggesztív
férfijelenlétek (bár kétségtelenül a gusztustalanul remek Guy Pearce a film
legerősebb eleme) és egy szikár sztori az alkoholtilalom alatt virágzó
szeszcsempészetről. Na meg Jessica Chastain. Meztelenül.
16. The Dictator (A
diktátor)
Sascha Baron Cohen dobta az áldokus formanyelvet, és egy képzeletbeli
diktatúrába vezényelte széles rajongótáborát. És azonkívül, hogy a
film a könnyekig hat, mutatós középső ujjat is lenget a nagyhatalmak felé.
15. Martha Marcy May Marlene
Míg a tündéri , ám azóta felcseperedett Olsen kislányok éppen
valamelyik rehabilitációs intézményben próbálnak úrrá lenni az épp aktuális
kokain és/vagy alkoholfüggőségükön, addig az eddig ismeretlen Elizabeth az
árnyékből feltörve bő másfél perc alatt törli ki emlékeinkből a nővérkéket. Kiváló
alakításokkal megspékelt alkotás meglehetősen kényes témát feszegetve.
14. The Dark Knight
Rises (A sötét lovag: Felemelkedés)
Elődjének hatalmas árnyékában ugyan elveszik, de ettől még
korrekt lezárása a Christopher Nolan által új színbe festett denevérember
trilógiájának. Bane nyers erejével csak Selina Kyle cicás alkatához simuló munkaruhája
veszi fel versenyt.
13. Rundskop
(Bikanyak)
A belga alkotás a nagyobb profit érdekében tömegnövelővel
fecskendezett marhák tenyésztésébe enged bepillantást, annak a dallamos nevű
színésznek a közvetítésével (Matthias Shoenaerts), akitől a tavalyi év
legpazarabb alakítását üdvözölhettük.
12. Moonrise Kingdom (Holdfény királyság)
Olyan mint az első szerelem. Ártatlan, magával ragadó,
mindent elsöprő és elképesztően aranyos. Bruce Willis pedig hajjal és érzékeny
jelenléttel lepi meg azokat, akik azt hiszik már mindent láttak.
11. Amour (Szerelem)
Döbbenetes alkotás döbbenetes alakításokkal az elmúlásról, a szeretetről, és annak árnyoldalairól. Megragad, nekilök a fotelnek, aztán
végignézi ahogy összeroppant. Pedig ez csak egy történet a mindennapokból.
10. Skyfall
Bond 50 éves, alkoholista, a lövője se áll egyenesen, de ha
a haza megköveteli akkor jöhet még a szőke hajjal pusztító Javier Bardem is, na
meg hozzá kis martini felrázva vagy keverve, most mindegy.
9. Les Miserables
(Nyomorultak)
A díjakra specializálódott Tom Hooper dalra fakasztja még a
fahangú Russell Crowe-t is. Lehet, hogy giccses, lehet hogy lehasznált, de
ettől még varázslatos. Anne Hathaway-re pedig ezúttal nem csak hátulról érdemes
odafigyelni.
8. Hugo (A leleményes Hugo)
Martin Scorsese kicsit levetkezte mindenre kiterjedő
profizmusát, és gyermeki lelkesedésével a mozi szeretetéről forgatott egy
csodálatos filmet, mégiscsak profi módon persze. Mi is imádjuk a mozit, tehát
imádtuk ezt is.
7. The Artist (A
némafilmes)
Egy kissé elfeledett, a paradigmaváltás óta fakuló emlékű
korszaknak állít emléket Hazanavicius zseniális alkotása. Az egykori némafilmes
sztár nem találja a világát a hangosfilmek elterjedésének hajnalán. Ének az
esőben, csak ének és eső nélkül.
6. Cloud Atlas
(Felhőatlasz)
Tom Tyker, Andy és az időközben nemet váltó Lana (A
mátrixnál még Larry) Wachowski mesterműve a múltból indul a jelenen áthalad és
a jövőben végződik és az időciklusokban történő szerteágazó események egymásra
gyakorolt hatását igyekszik egy sajátos perspektívából ábrázolni. Nemcsak
elgondolkodtató, hanem még csodálatos is. Pont.
4. Cabin in the woods
(Ház az erdő mélyén)
A kockák újdonsült atyaúristene Josh Whedon (Bosszúállók)
szemköztköpi, parodizálja és lezárja a horror műfaját. Mindamellett, hogy
bírálja a média által megzombított közönséget, minden sorából érződik a horror,
mint műfaj iránti rajongás. Újdonsült és instant mestermű, amely vámpírként
táplálkozik az utóbbi évtizedek klasszikus és kevésbé klasszikus horrorfilmjeiből.
3. Life of Pi (Pi élete)
Yann Martell regényét Ang Lee meseszép képekkel koronázva minden
szinten kielégítő élményt szolgáltatva vitte vászonra. Richard Parker és Pi
Patel történetét látva újból gyerekként csodálkoztam a vásznat uraló csodán.
2. Prometheus
Ridley Scott alkotásának megítélése olyan metamorfózison
esett át a premier óta, amely a legnagyobb mesék jellemzője csupán. Filmje az
előzetes hiedelemmel ellentétben nem válaszokkal, hanem csak újabb kérdésekkel
szolgál, egymásnak uszítva a sci-fi rajongó mozitársadalmat.
1. Shame (A
szégyentelen)
Ez a film nem arról szól, hogy Brandon szeret dugni. Dugni
mindenki szeret. Ez a történet arról a gyökértelen emberről szól, aki az élet
egyik legnagyobb gyönyörén keresztül igyekszik kötődni valamihez . A vágyak
azonban hatalmukba kerítik és kilátástalanul, kielégíthetetlenül keresik az egykor varázslatos,
mára üres rutinná váló és börtönbe záró érzést. Fassbender pedig több mint
tökéletes a tavalyi év legjobb filmjében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése