
A cél előtt utolsó és legnagyobb akadályként pedig ott áll impozáns és
félelmetes valójában a kapzsi és rendkívül ravasz sárkány: Smaug.
Sajnos a Smaug pusztasága pont ugyanabban a betegségben szenved, mint
elődje: Hiába van gyönyörűen megkomponálva, kitoldozva, a történet önmagában
nem olyan nagyszabású, mint aminek azt Jackson beállítja.
Sajnos ez a film is csak megerősíteni tudja az előzetes jóslatokat: A
hobbit legjobb esetben is kétszer kétórányi alapanyaggal rendelkezik, és
hiába tolnak ide szépen csengő nevekkel plusz szálakat, ezek érezhetően nem szolgálják
szervesen az alaptörekvéseket, ellenben feltördelik a cselekményt, és
megakasztják a még ezek nélkül is lassan hömpölygő eseményáradatot.
Az sem segít a dolgon, hogy a történet mélyítése érdekében Jackson
beveti az aduászt, konkrét utalásokat és átvezetéseket eszközöl a Gyűrűk Ura
központi cselekményével: A Gyűrű-háborúval. De ez nem pozitívum, hisz olyan részre
utal, amely még nagyon távoli és a jelen eseményekhez egyelőre nem sokban
kötődik, emiatt pedig az előzetes baljós érzetek sem dolgoznak a megfelelő
hatásfokkal.
Nincs meg az az egészséges autonómia, amely tesz egy jól látható
határt a két történet közé. Jackson nem tud ellenállni, hogy visszahozza a régi
hangulatot, és ezért van az a sok visszatérő szereplő, akit ugyan jó újra
látni, de ha esetleg a vágópadon elvéreztek volna, kollektíve lehet jobban
hozzájárultak volna a minőséghez, mint jelen esetben.
De hogy ne csak negatív dolgot említsek: A látvány ezúttal is minden
igényt kielégítő: A Bakacsin erdő gyönyörű és hátborzongató is egyben (ez a
rész mondjuk lehetett volna kicsit hangsúlyosabb). Tóváros is rendkívül
hangulatos, és a Magányos hegy is lélegzetelállítóan lett összepakolva.
Igazából végiggondolva az egészen, egy korrekt látványfilmet kaptunk,
de hazudik, aki azt állítja, hogy csak ezért ül be erre a könyvek
ismeretében.
Peter Jackson ugyanabban a függőségben szenved, mint Gollam, Bilbó
vagy Frodó, egyszerűen képtelen nem engedni a Gyűrű csábító erejének, és ez
bizony objektív szemszögből romba dönti a kívülről kifogástalan építkezést. A
direktor hiába próbálja a következménytörténet komolyságával eladni a Hobbitot,
és hiába segíti ezt konkrét átkötésekkel, ez a történet továbbra sem mutat túl
egy magával ragadó, izgalmas, de nem különösebben komoly esti mese műfajánál.
És lehetek én bármekkora Gyűrű-fan, sajnos képtelen vagyok figyelmen kívül hagyni
a felsorolt dolgokat, és azt kell mondanom, hogy hiába köszönhetünk neki rengeteget, ehhez a filmhez Jacksonnak inkább csak produceri minőségben kellett volna hozzájárulnia.
Amerikai fantasy, The Hobbit: Desolation of Smaug, 161 perc
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése