
Darren Aronofsky ölelte magához a projektet, és hatalmas
költségvetéssel kanyarintott gigantikus filmet a bibliai ihletésű történet
köré.
Nos, nem tudom mennyire értelmezte szabadon Aronofsky a
történetet, mivel magam sem ismerem a történet minden szegletét, tehát az alapvető
negatív előjelű teológiai alhangba nem tudok érdemben beszállni.
Annyi tisztán látszik, hogy ez a mű formai világában,
illetve megvalósításában Aronofsky leginkább vitatott – szerintem –
klasszikusához hasonlít leginkább. Clint Mansell muzsikájával néhol sikerül is megpendíteni
a Forrás egyedi hangulatvilágát.
No de a történet epikusságának és ismertségének tudatában
kérdem én, miért van az, hogy a történet derekától az eseményeket morális
csapásba terelő alkotók ilyen tempós kezdés után, a játékidő hátralévő részét
(majdnem a fele!) hosszas belső és külső, lelki és verbális csatározásnak
szentelik. Amivel úgy magában nem volna gond, de nem biztos, hogy a néző az
észveszejtő előjáték után gyöngéd tapizós simogatásra vágyik.
A történet meg-megbicsaklik a kezdetekkor is, egy kicsit
nagyobb részt hagytam volna Noé szimbolikus álmának, és annak megfejtésére is.
Az elhatározásból fakadó belső, külső (családi-környezeti) konfliktusok sem
hangsúlyosak eléggé, ami probléma önmagában is, de utólag méginkább, hogy a
lezárás morális vonala jóval részletesebb kibontásra kerül.
Sajnos volt időm azon töprengeni is, hogy miért csak Noé
tépett frizurája változik az idő haladtával, vagy miért használ a szinkron az
adott kortól avatatlan fülnek is feltűnően idegen szófordulatokat. Russel Crowe
magányos, megingathatatlan harcosként hibátlanul morcizza végig a filmet,
kihelyezett lelkiismeretei (J. Connelly, Hermione) pedig többnyire sikerrel
tartják őt a helyesnek vélt úton.
A forrással ellentétben ezúttal hozott anyagból, némileg
kötött kézzel dolgozott Aronofsky, viszont nagy sajnálatomra, egyediségét csak
egy-két megoldásban láttam visszaköszönni. A gyors és ütemes kezdést, lassú és
ütemtelen lezárás követi, és ez leginkább a néző türelmét, nem pedig egyéb
készségeit teszi próbára. Hiába próbáltam kerülni eddig, ez bizony fájdalmas
csalódás a rendező életművének ismeretében.
Noah, amerikai dráma, 138 p, Darren Aronofsky, 2014
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése