
Denis Villeneuve legújabb alkotására nem kellett sokáig várni. A fogságban 2013 egyik legjobb alkotása volt, a rendező ezúttal azonban olyan úton indult el, amibe több kollágájának is beletört már a foga.
A film José Saramagó, Az embermás
című könyve alapján készült.
Az atmoszférát ezúttal is
sikerült meglehetősen hidegre (bár ezúttal ez némileg más, mint legutóbbi
filmjében) beállítani, ebben szerepe leginkább a témából és a jellemekből
fakadó drámának van, és hiába a napsütés, a nyugtalanító alapzaj, és a háttérben
feltűnő sokemeletes elkülöníthetetlen lakótömbök egyfajta idegen, embertelen
és hideg érzetet keltenek.
David napjai szinte vesszőről
vesszőre megegyeznek, hasonlóan az imént említett lakótömbökhöz: Semmi egyediség, semmi szín. Kapcsolatai felszínesek, nem tud és nem is akar továbblépni. Hiába a fásultság, egyszerűen nincs motiváció.
Ekkor szembesül a bevezetésben már
említett hasonmásának létezésével, és ezzel még saját magának az egyedisége is
megkérdőjeleződik. Ez a meglepő, de tökéletesen bevezetett húzás az, aminek
hatására némileg megborul az eddig jellemző ismétlődés, és egy érdekes,
szürreális elemekben bővelkedő utazás veszi kezdetét. Káosz, kíváncsiság,
szorongás és félelem lép az eddig szinte érzelemmentes alapvonalba.
De hiába az érdekes vonal, ha nem kapunk kezet, ami keresztül vezet a rejtvényeken. Nem a közvetlen megoldást hiányolom, hanem a segítő szándékot, ami jelzi, hogy van megoldás, csak nem a felszínen kell kutatni. Ez a hozzáállás rossz irányba vezet, mert az érdeklődést az összefüggéstelenség türelmetlenséggé változtatja. Egy ilyen film esetében pedig pont ez vezet azokhoz a kritikai hangokhoz, amelyek negatív előjelet rajzolnak, egy amúgy pozitív alkotáshoz. Ahhoz pedig minimális matematikai ismeret is elegendő, hogy a pozitív és a negatív előjel összevonása hogyan befolyásolja egyenletünk alakulását.
„A Káosz megfejtésre váró rend”. Az alkotás egy kiváló hangulatba ágyazott, remekül felvezetett kérdőjel, és a film elején felvezetett idézetnek megfelelő nekünk kell ösvényt vágnunk ebbe a kuszaságba. A szürrealitás pedig nem sokszor volt segítségünkre eddig hasonló törekvéseinkben.
Ahogy a hangulat, úgy a film is
kicsit idegen az embertől, a történet vezetése nem ad kellő segítséget: egy
kicsit olyan az egész, mint egy többismeretlenes egyenlet, aminek megoldásához nincs a kezünkben elegendő alapinformáció.
Enemy, amerikai thriller, 90 p, Denis Villeneuve, 2013
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése